tutkain

tutkain

Eject the Warp Core!

Miniatyyrit yhdistetään yleensä finninaamaisiin, epäsosiaalisiin teininörtteihin, mutta kun yhtälöön lisätään Star Trek, niin, tuota noin, hee-etkinen. Star Trek: Fleet Captains -lautapeli kuvaa federaation, klingonien ja Romulan Empire -lisäosan myötä petollisten romulaanien vääntöä tuntemattoman avaruuden hallinnasta. Kukkulan kunkuksi päästään keräämällä voittopisteitä tutkimustehtävistä, muukalaisten kohtaamisista ja tietysti taisteluista.

Huomio kohdistuu ensimmäisenä yksityiskohtaisiin muoviminiatyyreihin. Mukana ovat kaikki merkittävät Star Trek -sarjoissa esiintyneet alukset federaation, klingonien ja romulaanien laivastoista. Federaation 12 aluksen setissä ovat molemmat Enterpriset, Voyager ja Defiant. Alusten mittasuhteet eivät tietenkään ole samassa skaalassa - klingonien taistelulaiva Negh'Var on miniatyyrinä vain vähän Defiantia kookkaampi.

Miniatyyrit käyttävät WizKidsin pyöreitä HeroClix-alustoja. Kun alustan pohjaa käännetään, esiin rullaa erilaisia arvoja aluksen systeemeille: aseille, energiakilville, sensoreille ja moottoreille. Asetukset painottavat tiettyjä ominaisuuksia toisten kustannuksella - jos aseet ovat täysillä, sensorit kärsivät ja sitä rataa. Taisteluissa ja tehtäväkorttien sensorikokeissa lukemiin lisätään nopanheitto satunnaisuutta tuomaan ja tulosta verrataan kortin tai vihollisen lukemaan.

Tuntematon avaruus kootaan satunnaisesti valituista heksoista, joissa on erilaisia planeettoja, tyhjää avaruutta, madonreikiä ja muita Star Trek -avaruuden erikoisuuksia. Heksan ominaisuudet paljastuvat, kun alus kruisaa sinne tai heksa skannataan, jolloin vastustaja ei tiedä alueesta mitään. Heksassa on noppatodennäköisyys kohtaamiskortille ja heittoa ei enää tehdä samalle heksalle uudestaan. Aluksen systeemejä koettelevissa kertaluonteisissa tai ratkaisuun asti pysyvissä kohtaamisissa törmätään muun muassa tribbleihin, Q:n, peiliuniversumiin ja plasmamyrskyyn.

Mainos

Kohtaamisista irtoaa usein pisteitä, mutta varmin tapa pistetilin kartuttamiseen ovat laivastojen omat tehtäväkortit, jotka jakautuvat taistelu-, vaikutusvalta- (lue: alueenhallinta) ja tiedeoperaatioihin. Tiedekeikat koostuvat pääasiassa tietyissä paikoissa suoritettavista sensorikokeista, joihin ei tarvita vastustajaa. Taistelutehtävätkään eivät välttämättä vaadi vihollisen tuhoamista - vahingoittaminen tai kunniakas häviö saattaa riittää.

Jos pelataan kymmenen voittopisteen matsi, satunnaisesti valittavaan laivastoon upotetaan kymmenen kokopistettä - mitä isompi alus, sitä enemmän pisteitä siihen kuluu. Aktiivisia aluksia on vähintään kaksi ja omalla vuorolla kaikki saavat liikkua yhden tai moottoreista riippuen useamman heksan ja säätää systeemejä. Muut aktiviteetit kuluttavat yhden kolmesta toimintolätkästä. Vapaita toimintoja tarvitaan muun muassa hyökkäykseen, kontrollimerkin asettamiseen, korjauksiin ja tehtäväkorttien systeemikokeisiin.

Heghlu'meH QaQ jajvam

Samaan heksaan saapuneiden kahden tai useamman aluksen taisteluiden tulokset ovat pitkälti ennakoitavissa. Ase- vastaan kilpilukemat plus noppatulokset puolin ja toisin - nopat tuovat epävarmuutta tasaväkisiin kahakoihin. Alus sihauttaa vaiheisiaan vain kerran ja vihollinen vastaa tuleen aikaisintaan omalla vuorollaan. Jos aseet ylittävät kilvet, kohde ottaa osuman ja siirtyy keltaiseen hälytykseen. Kaksinkertainen ylitys vie punaiseen hälykseen ja järkäle vastaan tirppa -tilanteen kolminkertainen ylitys tuhoaa aluksen laakista. Vahingot kasautuvat ja hälytystilat heikentävät aluksen ominaisuuksia.

Pelaajien toimintokortit ovat noppia suurempi tuurielementti. Kortteja lätkäistään yksi molemmille aluksille ja hyökkääjä paljastaa aikeensa ensin. Korteissa on kaikenlaista jäynää, kuten lämää lisäävä fotonitorpedo, hyökkääjää vaihtava Picard-manööveri, kaikkia vahingoittava ajoytimen dumppaus ja taistelun loppuminen ennen hyökkäystä. Korttien sarjoista tuttuja naamoja voi laittaa aluksen miehistöksi tehokkaan, mutta kertakäyttöisen taisteluboostin sijaan - miehistö muuttaa aluksen ominaisuuksia pysyvästi. Korteilla helpotetaan myös rauhanomaisia tehtäviä.

Samassa heksassa kohtaavat alukset eivät välttämättä taistele, vaikka toinen osapuoli sitä haluaisikin. Useimmat klingonit, romulaanit ja U.S.S. Defiant pystyvät verhoutumaan ja niiden paljastamiseen tarvitaan onnistunut sensorikoe, joka kuluttaa aluksen toiminnon. Merkillä korvattu verhoutunut alus voi jättää sensorivarjon, joka liikkuu kartalla oikean aluksen tapaan - varjo ja alus merkataan samanlaisilla lätkillä. Verhoutunut alus voi vain liikkua tai paljastaa itsensä, mikä vaatii ainoastaan systeemien säätöä, joten alus pystyy vielä hyökkäämään.

Verhoutuneita aluksia kurmotetaan tiimityöllä - yksi alus paljastaa verhon ja toinen hyökkää. Alusten yhteistyö auttaa myös reilusti isompien vastustajien ruhjomisessa: kaikki tiimin aseet ynnätään yhteen. Sama tiimitaktiikkaa voi ja pitää käyttää isojen lukemien sensoritehtävissä. Jokainen tehtävään osallistunut alus kuluttaa yhden toimintolätkän, mikä rajoittaa joukon koon korkeintaan kolmeen.

Star Trek: Fleet Captainsista nauttiminen vaatii oikeanlaista (taistelu)asennetta: jos molemmat pelaajat ovat passiivisia, touhu rapautuu tylsäksi tiedetehtävien kilpaa lypsämiseksi avaruuden omalla reunalla. Star Trek -fanitus ja -tietous auttavat luonnollisesti asianmukaisessa eläytymisessä ja fiilistelyssä, mutta pelaajan ei tarvitse olla pesunkestävä trekkeri.

Star Trek: Fleet Captains on pääasiassa kaksinpeli - laajemman avaruuden tiimivaihtoehdossa muodostetaan kaksi kahden hengen joukkuetta, jossa jokaisella pelaajalla on omat alukset ja tehtävät. Fleet Captains puhkeaa kukkaan Romulan Empire -lisärillä, joka tuo kuvioihin mukaan taktikointia mutkistavan kolmannen osapuolen ohella liudan viihdyttävämpiä kohtaamiskortteja ja vakoilutehtäviä. Yhdistelmälle tulee toki rumasti hintaa, mutta fanithan maksavat mitä vain? Beam my money up, Scotty!

Petri Heikkinen

wizkidsgames.com/startrek/star-trek-fleet-captains

Suunnittelijat: Mike Elliott ja Ethan Pasternack.

Julkaisija: WizKids Games.

Hinta: noin 90 euroa, Romulan Empire -laajennus noin 50 euroa.

Pelaajat: peruspeli 2 tai 4, Romulan Empire -laajennus 3 tai 6.

Peliaika: noin 2-4 tuntia.



loading

Otsikot

The Lighthouse Painting

Second Quest

Off-Peak

Night Shift

Ilmainen Internet Arcade

Mass Effect: Paragon Lost

Komea Borderlands-kokoelma

Plug & Play

Vanhojen pelien surullisuus

Höme Improvisåtion

Star Wars: Dark Forces

Devs Play

Star Wars: X-Wing Miniatures Game - minialusten avaruussotaa

Moving Stories

Mega Man 1-9: Super Turbo Remix

Dobble - hoksottimien kilpajuoksu

Ultima 0: Akalabeth

Corto Maltesen ensiesiintyminen

Lionheadin luonnoskirja

Pelimusiikin aarrearkku

The Crew - erämaan kutsu

Oodi odottamiselle

Sivilisaation optimointia Nations-lautapelissä

Pelikoneiden sietämätön rumuus

Liberté, égalité, fraternité: Assassin's Creed Unity

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Älä liiku!

Borderlands: The Pre-Sequel - letkeää tiimiräiskintää

Civilization: Beyond Earth

Timantit ovat ikuisia

Love Letter - rakkauskirjeitä prinsessalle

Muumit Rivieralla

Olipa kerran elämä

Nörtin kymmenen parasta

Uusretro tulee, oletko valmis?

Angry Video Game Nerd: The Movie

KO2PC

Pelimusiikki ennen ja nyt

Rakkaudesta pelimuistoihin

Kaikki alkoi pingiksestä

MouseCraft-älypeli panee rotat ruotuun

Kiilteleviä animetissejä: Sakura Spirit

Minä, mainostaja

Kaunis luotihelvettiräiskintä: Danmaku Unlimited 2

Retrotyylillä leikittelevää 2D-räiskintää: Luftrausers

Lautapelipöydällä Camel Cup -uutuus

Trials Fusion

Grand Theft Anonymous

Sanahyökkäys

Pelimieshahmot

Soturin palkka

Caballerojen koitokset

Polte sielussain

Massayksinpelit

Suunnitelmataloutta

Pohjolan Lapsukset

Eläköön kyynärpäätaktiikka!

Lordien juonet

Autopornoa

Veritrippi

Sininen ja valkoinen pelihistoria

Kissat vastaan vampyyrit

Maailmojen sota

Hassut hurjat hirviöt

Varas tuli, varasteli

Synnin pesä

Tietäjien taistelu

Tiimipelit - osa 3: Ghost Stories

Tiimipelit - osa 2: Pandemic

Tiimipelit - osa 1: Battlestar Galactica

Muoviukot saarnaavat luovuutta taviksille

Taitovisailut

Gaunt’s Ghosts - karskeuden kuninkuusluokka

Robottirallia

Vampyyrilinnan täysremontti

Nörttihuumoria elämässä eksyneille

Robottilogiikkaa

Bittiavaruuden sankarit

Insinöörin Odysseia kohti onnea

Lautapelilahjat - osa 3

Lentävä tappajahai

Linkki nuoruuteen

Lautapelilahjat - osa 2

Nainen joka ei koskaan kasvanut aikuiseksi

Lautapelilahjat - osa 1

Megadrive-retro, osa 2

Knizian hitit - osa 3: Aavikon karavaanit

Ruotsalaiset kaivosmiehet

Omstart! Improvisoi!

Xcom: Enemy Within

Hobitin aika

Knizian hitit - osa 2: Samurai

Langenneen enkelin dramatiikka

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 2: Modernia veripalttua

Tunarimaailmanloppu on lähellä

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 1: Muinaiset verikarkelot

Knizian hitit - osa 1: Tigris & Euphrates

Terveisiä täältä etelästä!

Loogisesti ruutua ruudun perään

Megadrive-retro, osa 1