KO2PC
Dino Dini on nimi, jonka jokainen 80 -ja 90-luvulla mikrotietokoneen omistanut virtuaalifutari tuntee. Kyseinen brittiläinen herrasmies loi huippusuositun Kick Off -jalkapallopelisarjan, jonka ensimmäinen osa ilmestyi 1989 ja jatko-osa Kick Off 2 vain vuotta myöhemmin. Pelisarjan imua kuvaa hyvin se, että vuosittain maailmalla järjestetään edelleen turnauksia, joissa pelinä käytetään nimenomaan Kick Off -pelisarjan pelejä.
Kick off -sarjan pelit ovat edelleen huippuluokan futisviihdettä, mutta alkuperäisten laitteiden ikä (~25 vuotta) alkaa tehdä pelien pelaamisesta melkoisen hankalaa. Toki pelejä voi pelata myös emulaattoreiden kautta, mutta sekin vaatii jonkinlaista virittelyä ja säätämistä. Tässä vaiheessa nopeatempoisesta futiksesta nauttivien pelaajien avuksi rientää toinen brittiläinen herrasmies nimeltään Steve Camber.
Camber on nimittäin luonut harrastusprojektinaan nykykoneilla (Windows 7/8) toimivan pelin nimeltään KO2PC, joka mahdollistaa Kick Off 2 -pelin pelaamisen myös verkon yli nykyajan vaatimusten mukaisesti. Tällä hetkellä vielä testausvaiheessa oleva ohjelma sisältää Amiga-emulaattorin ja Kick Off 2 -pelin yhteenpaketoituna ja erittäin helposti asennettavana ja konfiguroitavana ohjelmana.
Alkuperäisen Kick Off -sarjan ottelua kultaisten kasarin ja ysärin taitteessa voisi kuvailla vaikka näin: Kaksi kaverusta istua nököttää saman television ääressä ja vääntää joystickia hampaat irvessä ja hartiat toisiaan vasten. Useimmiten ottelun tuoksinassa kuuluu varsin äänekästä kommentointia esim. vastustajan törkeään pelaamiseen liittyen tai vaikkapa suurehkoksi kasvaneesta maalierosta kuittaillen. Tunnelma on välillä hyvinkin fyysinen ja jopa aggressiivinen pelin tilanteiden mukaisesti. Nyt KO2PC siis siirtää tämän tunnelman nykyaikaan, vai siirtääkö? Onko verkon yli pelattava moninpeli sama asia kuin yli 20 vuotta sitten fyysisesti samassa tilassa pelattu?
Allekirjoittanut testasi KO2PC:n pelaamalla muutaman ottelun entisaikojen tuttua vastustajaa vastaan. Pelin pelaaminen vaatii rekisteröinnin (tätä ei muuten vaadittu 25 vuotta sitten...), mutta se on kuitenkin nykyisin totuttuun tapaan ilmaista. Pelin perustaminen on helppoa, vaikkakin muiden verkon yli tapahtuvien moninpelien tapaan pelin perustajan täytyy todennäköisesti avata portti tai pari omasta palomuuristaan. Käytössä oli myös TeamSpeak3-palvelin mahdollistaen täysin viiveettömän ja reaaliaikaisen kommunikoinnin Skypen tapaan. Peliohjaimina testissä toimivat klassisten Competition Pro -joystickien uusiopainokset, joissa on usb-liitin, mutta näppikselläkin voi pelata. Sitten kentälle!
KO2PC siis näyttää ja toimii täysin samalla tavalla kuin alkuperäinen Kick Off 2. Pelinäkymässä on kuitenkin totutun lisäksi käyttöliittymä chatille ja muille totutuille moninpeliominaisuuksille. Moninpeli verkon yli (testissä välimatkaa oli n. 15 km) toimii erinomaisesti ilman minkäänlaista viivettä. Pikseliukkelit tottelevat mestariaan pilkuntarkasti ja pelin tempo hipoo taivaita. Tunnelma on todellakin kuin 25 vuotta sitten ja "kuitti" jos toinenkin saavuttaa vastaanottajansa kuulokkeet pelin tuoksinassa. Tiukka vääntö aiheuttaa suun mutristelua puolin ja toisin ja maali saa aikaan villin tuuletuksen (vaikkei sitä toinen näekään) ja korviasärkevän metelin. Mahtavaa!
Voin suositella KO2PC:a kaikille hyvästä (jalkapallo)(peli)viihteestä kiinnostuneille. Verkon yli pelaaminen antaa uusia ulottuvuuksia ja varsinkin Skypen/Team Speakin/tms. puheyhteyden avulla hommasta tulee huippuluokan viihdettä isolla v:llä. Tässä tapauksessa vanha idea ja toteutus yhdistettynä nykyaikaiseen tekniikkaan on todellakin enemmän kuin osiensa summa.
Hats off to Mr. Camber!
Olli Raatikainen