tutkain

tutkain

Kahva edellä kurviin

Autourheilua on lajin vauhdikkaan luonteen takia vaikea kääntää (hyväksi) lautapeliksi, mutta Jean du Poël on onnistunut lähes mahdottomassa tehtävässä. 1995 julkaistu PitchCar-neppausformula ei unohda edes lajille ominaisia taitoelementtejä ja sijoituksen tahtiin nousevaa hermopainetta - ainoastaan g-voimat puuttuvat.

Nopeatempoinen ja erittäin helppotajuinen PitchCar on massasta poikkeava lautapeli

PitchCar on todellinen lautapeli, sillä sen palapelimäisesti toisiinsa kiinnittyvät jämäkät radanpätkät ovat puoli senttiä paksua, mustaksi maalattua puukuitulevyä. Baanat ovat suurin piirtein Scalextricin sähköautoratojen levyisiä ja mittaisia. Autot ovat reunoistaan pyöristettyjä puisia renkaita, joiden toisella puolella on formulan kuva. Puukaarat pysyvät radalla mutkien ulkokaarteisiin ja suorien toiseen reunaan kiinnittyvillä muovisilla kaiteilla.

Säännöt ovat räväkkään teemaan sopivasti minimalistiset. Auto etenee neppaamalla ja jos kilpuri kiepsahtaa katolleen tai suistuu ulos radalta, se siirretään takaisin lähtöpaikkaansa. Onnistumisen asteesta riippumatta vuoro siirtyy yhden neppauksen jälkeen seuraavalle kuskille. Siinä se, helppoa kuin kaasu pohjassa ajaminen, mutta tiellä pysyminen on kokonaan toinen juttu. Selkeät säännöt pitävät tahdin tiukkana, joten istuskeluun ei ole juuri aikaa tai edes tilaa, kun kuskit etsivät parasta neppauspaikkaa ja -asentoa.

Starttijärjestys ratkaistaan tietysti aika-ajoilla: yhteen kierrokseen vähiten neppejä hukannut kuski pääsee paalupaikalle. Muut sijoitetaan neppausjärjestyksessä siksakkia ykkösen taakse. Starttineppien jälkeen edetään siinä järjestyksessä, kuin autot ovat radalla. Kisan johtajalla on vapaa rata, mutta muut joutuvat huomioimaan edellä menijät. Ahtaissa tilanteissa omaa autoa saa siirtää esteestä irti sen verran, että sitä pystyy neppaamaan normaalisti.

Mainos

Kolmen kierroksen kisassa ohitukset hoidetaan pääasiassa nasevilla kimmokkeilla kaiteista - takaa pukkaaminen vie vain vastustajaa kauemmas. Jännitys kasvaa kisan lopun lähestyessä, sillä yksi tulos tai ulos -neppi voi muuttaa kaiken ja paine vaikuttaa minkä tahansa fyysisen lajin tapaan selvästi suorituksiin. Täydellinen neppi vie autokiekkoa eteenpäin monta kurvia kerralla, mutta onnistuuko se silloin kun sen on pakko onnistua?

Peruspaketissa tulee kymmenen 90 asteen kurvia ja kuusi suoraa - ohjelehtisessä on kourallinen esimerkkiratoja ja omia virityksiä saa luonnollisesti suunnitella vapaasti. Lisärit laajentavat palavalikoimaa muun muassa loivemmilla 45 asteen kaarteilla, sillalla, hyppyreillä ja x-risteyksellä. Kolmoslisärissä on piiiitkiä neljän peruspalan mittaisia suoria, jotka eliminoivat liitoskohtien pienet, mutta satunnaisesti voimakkaissa nepeissä pomputtavat saumat.

Nopeatempoinen ja erittäin helppotajuinen PitchCar on massasta poikkeava lautapeli: jännitys, mekastus ja kiperät tilanteet kuittaavat korkojen kera analyyttisen pohdinnan puutteen. PitchCar on tyylipuhdas taitopeli, jossa harjoittelu ei välttämättä takaa mestaruutta - joku tekee paineen alla aina latvalat.

Petri Heikkinen



loading

Otsikot

The Lighthouse Painting

Second Quest

Off-Peak

Night Shift

Ilmainen Internet Arcade

Mass Effect: Paragon Lost

Komea Borderlands-kokoelma

Plug & Play

Vanhojen pelien surullisuus

Höme Improvisåtion

Star Wars: Dark Forces

Devs Play

Star Wars: X-Wing Miniatures Game - minialusten avaruussotaa

Moving Stories

Mega Man 1-9: Super Turbo Remix

Dobble - hoksottimien kilpajuoksu

Ultima 0: Akalabeth

Corto Maltesen ensiesiintyminen

Lionheadin luonnoskirja

Pelimusiikin aarrearkku

The Crew - erämaan kutsu

Oodi odottamiselle

Sivilisaation optimointia Nations-lautapelissä

Pelikoneiden sietämätön rumuus

Liberté, égalité, fraternité: Assassin's Creed Unity

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Älä liiku!

Borderlands: The Pre-Sequel - letkeää tiimiräiskintää

Civilization: Beyond Earth

Timantit ovat ikuisia

Love Letter - rakkauskirjeitä prinsessalle

Muumit Rivieralla

Olipa kerran elämä

Nörtin kymmenen parasta

Uusretro tulee, oletko valmis?

Angry Video Game Nerd: The Movie

KO2PC

Pelimusiikki ennen ja nyt

Rakkaudesta pelimuistoihin

Kaikki alkoi pingiksestä

MouseCraft-älypeli panee rotat ruotuun

Kiilteleviä animetissejä: Sakura Spirit

Minä, mainostaja

Kaunis luotihelvettiräiskintä: Danmaku Unlimited 2

Retrotyylillä leikittelevää 2D-räiskintää: Luftrausers

Lautapelipöydällä Camel Cup -uutuus

Trials Fusion

Grand Theft Anonymous

Sanahyökkäys

Pelimieshahmot

Soturin palkka

Caballerojen koitokset

Polte sielussain

Massayksinpelit

Suunnitelmataloutta

Pohjolan Lapsukset

Eläköön kyynärpäätaktiikka!

Lordien juonet

Autopornoa

Veritrippi

Sininen ja valkoinen pelihistoria

Kissat vastaan vampyyrit

Maailmojen sota

Hassut hurjat hirviöt

Varas tuli, varasteli

Synnin pesä

Tietäjien taistelu

Tiimipelit - osa 3: Ghost Stories

Tiimipelit - osa 2: Pandemic

Tiimipelit - osa 1: Battlestar Galactica

Muoviukot saarnaavat luovuutta taviksille

Taitovisailut

Gaunt’s Ghosts - karskeuden kuninkuusluokka

Robottirallia

Vampyyrilinnan täysremontti

Nörttihuumoria elämässä eksyneille

Robottilogiikkaa

Bittiavaruuden sankarit

Insinöörin Odysseia kohti onnea

Lautapelilahjat - osa 3

Lentävä tappajahai

Linkki nuoruuteen

Lautapelilahjat - osa 2

Nainen joka ei koskaan kasvanut aikuiseksi

Lautapelilahjat - osa 1

Megadrive-retro, osa 2

Knizian hitit - osa 3: Aavikon karavaanit

Ruotsalaiset kaivosmiehet

Omstart! Improvisoi!

Xcom: Enemy Within

Hobitin aika

Knizian hitit - osa 2: Samurai

Langenneen enkelin dramatiikka

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 2: Modernia veripalttua

Tunarimaailmanloppu on lähellä

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 1: Muinaiset verikarkelot

Knizian hitit - osa 1: Tigris & Euphrates

Terveisiä täältä etelästä!

Loogisesti ruutua ruudun perään

Megadrive-retro, osa 1