tutkain

tutkain

Kaksin aina kaunihimpi - osa 2

Sulattaisiko parempi puolisko jälleen yhden lautapelilaatikon ilmaantumisen helpommin, jos peli näyttää hyvältä?

Kaksinpelattavia lautapelejä suunnitellaan yllättävän vähän siihen nähden, että melkoinen osa ihmisistä kököttää kotonaan nimenomaan kaksisteen ja isomman porukan kasaaminen vaatii usein hirmuista säätämistä. Ranskalainen Gigamic on lautapelialalla poikkeus, sillä firman katalogista suurin osa on kaksinpelejä.

Kaksinpelien suosiminen ei ole Gigamicin ainoa poikkeus, sillä monet sen peleistä ovat niin sanottuja kahvipöytäpelejä. Pelejä, joiden yksi tarkoitus on näyttää hyvältä. Pelejä, jotka voi huoleti jättää olkkarin pöydälle tai perintölipaston päälle esille koriste-esineiksi. Gigamicin kahvipöytäpelit on tehty pääosin puusta ja niiden värimaailma koostuu pääasiassa hillityistä ruskean maalin ja lakatun vaalean puun sävyistä.

Okei, kiva juttu, hienolta näyttää, mutta onko niistä peleiksi? Lyhyesti: kyllä. Gigamicin tuotteet ovat säännöiltään yksinkertaisia ja nopeatempoisia pulmapelejä, joiden voittaminen edellyttää valppaita hoksottimia. Jutussa tarkemmin esitelty kolmikko Quarto!, Quoridor ja Pylos voittivat viime vuosituhannella Mensa Select -palkinnot. Muita harkinnan arvoisia Gigamic-kahvipöytäpelejä ovat muun muassa Gobblet! ja Quixo.

Quarto!


Neljä kertaa neljän renkaan kokoinen pelialue ja kuusitoista kookasta pelinappulaa - mikäs tämä on, joku viritetty ristinolla, vai? Arvaus menee aika lähelle, mutta Quartossa väri on vain yksi neljästä ominaisuudesta, joilla tavoitellaan voittoon vaadittavaa neljän nappulan riviä. Muut ovat korkeus, muoto ja yläpään tasaisuus. Ominaisuuksilla on kaksi vaihtoehtoa, joten kaikki nappulat eroavat jollain tavalla toisistaan.

Toisena erikoisuutena vastustaja valitsee nappulan, jonka saat pelata laudalle seuraavaksi, joten pohdittavaa piisaa: oma siirto mietitään suhteessa vastustajalle annettavaan nappulaan. Väririvin voi tehdä vain omilla nappuloilla, mutta muut ominaisuudet ovat vapaata riistaa - ominaisuusrivin neljännen nappulan asettaja vie koko potin. Loppupelissä jonkun ominaisuuden unohtaminen onnistuu kompaktista pelialueesta huolimatta hämmästyttävän helposti.

Quoridor

Nykyään muodikkaaseen tapaan Quoridorin pelialue saavuttaa lopullisen muotonsa vasta matsin kuluessa. Perimmäinen tavoite on saavuttaa vastustajan aloitusrivi ensimmäisenä. Avoimesta laudasta huolimatta reitti maaliin on aluksi tuntematon, koska nappulan siirtämisen sijaan vastustajan reitille voi ja pitää asettaa kahden ruudun levyisiä aitoja yksi kerrallaan. Aitoja on kymmenen per pelaaja ja ne rajoittavat luonnollisesti molempien etenemistä.

Vastustajaa saa juoksuttaa miten pirullisesti tahansa, kunhan pitää huolen siitä, että vielä jotain reittiä pitkin pääsee maaliin asti - saartaminen on kiellettyä. Nokkela Quoridor edellyttää luovaa liikkumisen ja aitojen asettelun yhdistelmää, sillä jompaa kumpaa painottamalla pussittaa todennäköisesti vain itsensä. Liikkuminen on sallittua ainoastaan pääilmansuuntiin, mikä nostaa aitojen merkitystä hidastamalla niiden kiertämistä.

Quoridor toimii myös nelinpelinä, jolloin jokaisella on viisi aitaa. Nelinpeli tarjoaa otollisen maaperän äänekkäille taktiikkapalavereille ja mix sä mua estit, kun toi johtaa ihan selvästi -syytöksille. Quoridorista on tehty myös värikäs Quoridor Kid -painos, jonka nappulat ovat vastapäistä juustoa jahtaavia hiiriä ja pelialue on pienempi.

Pylos

Yksi eniten pelkkää koriste-esinettä muistuttava Gigamic-peli on Pylos, jossa kasataan puisista palloista pyramidi. Matsi päättyy, kun pyramidi on valmis ja voittaja selviää huipulla nököttävän pallon väristä. Palloja asetetaan neljä kertaa neljä -alustalle vuorotellen. Jos omista palloista pystyy tekemään kaksi kertaa kaksi -neliön tai tasosta riippuen 3-4 pallon suoran, laudalta saa ottaa 1-2 palloa takaisin, jos poistettavien pallojen päällä ei ole mitään.

Poistot tekevät Pyloksesta pelin rakennussarjan sijaan. Jos palloja saa laudalta pois, perustuksiin jää enemmän vastustajan palloja ja omat boltsit päätyvät väistämättä huipulle. Pallojen kulutusta vähennetään myös siirtämällä laudalle aikaisemmin laitettu vapaa pallo ylemmälle tasolle - pallo on vapaa, jos se ei ole osa ylätason perustuksia. Siirtelyssä pitää olla hereillä, sillä vapautuva paikka saattaa avata vastustajalle mahdollisuuden riviin tai neliöön.

Lautapeleille harvinaisen koriste-esine-argumentin ohella Pylosta ja muita Gigamicin tuotteita voi yrittää myydä paremmalle puoliskolle esittämällä ne kehittävinä lastenpeleinä, sillä kuka tahansa kouluikäinen oppii (lähes) varmasti pelien säännöt muutamassa minuutissa. Voittaminen on toki loogista päättelyä ja siirtojen suunnittelua vaativissa peleissä ihan toinen juttu.

Petri Heikkinen

Okei, kiva juttu, hienolta näyttää, mutta onko niistä peleiksi?

Mainos


loading

Otsikot

The Lighthouse Painting

Second Quest

Off-Peak

Night Shift

Ilmainen Internet Arcade

Mass Effect: Paragon Lost

Komea Borderlands-kokoelma

Plug & Play

Vanhojen pelien surullisuus

Höme Improvisåtion

Star Wars: Dark Forces

Devs Play

Star Wars: X-Wing Miniatures Game - minialusten avaruussotaa

Moving Stories

Mega Man 1-9: Super Turbo Remix

Dobble - hoksottimien kilpajuoksu

Ultima 0: Akalabeth

Corto Maltesen ensiesiintyminen

Lionheadin luonnoskirja

Pelimusiikin aarrearkku

The Crew - erämaan kutsu

Oodi odottamiselle

Sivilisaation optimointia Nations-lautapelissä

Pelikoneiden sietämätön rumuus

Liberté, égalité, fraternité: Assassin's Creed Unity

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Älä liiku!

Borderlands: The Pre-Sequel - letkeää tiimiräiskintää

Civilization: Beyond Earth

Timantit ovat ikuisia

Love Letter - rakkauskirjeitä prinsessalle

Muumit Rivieralla

Olipa kerran elämä

Nörtin kymmenen parasta

Uusretro tulee, oletko valmis?

Angry Video Game Nerd: The Movie

KO2PC

Pelimusiikki ennen ja nyt

Rakkaudesta pelimuistoihin

Kaikki alkoi pingiksestä

MouseCraft-älypeli panee rotat ruotuun

Kiilteleviä animetissejä: Sakura Spirit

Minä, mainostaja

Kaunis luotihelvettiräiskintä: Danmaku Unlimited 2

Retrotyylillä leikittelevää 2D-räiskintää: Luftrausers

Lautapelipöydällä Camel Cup -uutuus

Trials Fusion

Grand Theft Anonymous

Sanahyökkäys

Pelimieshahmot

Soturin palkka

Caballerojen koitokset

Polte sielussain

Massayksinpelit

Suunnitelmataloutta

Pohjolan Lapsukset

Eläköön kyynärpäätaktiikka!

Lordien juonet

Autopornoa

Veritrippi

Sininen ja valkoinen pelihistoria

Kissat vastaan vampyyrit

Maailmojen sota

Hassut hurjat hirviöt

Varas tuli, varasteli

Synnin pesä

Tietäjien taistelu

Tiimipelit - osa 3: Ghost Stories

Tiimipelit - osa 2: Pandemic

Tiimipelit - osa 1: Battlestar Galactica

Muoviukot saarnaavat luovuutta taviksille

Taitovisailut

Gaunt’s Ghosts - karskeuden kuninkuusluokka

Robottirallia

Vampyyrilinnan täysremontti

Nörttihuumoria elämässä eksyneille

Robottilogiikkaa

Bittiavaruuden sankarit

Insinöörin Odysseia kohti onnea

Lautapelilahjat - osa 3

Lentävä tappajahai

Linkki nuoruuteen

Lautapelilahjat - osa 2

Nainen joka ei koskaan kasvanut aikuiseksi

Lautapelilahjat - osa 1

Megadrive-retro, osa 2

Knizian hitit - osa 3: Aavikon karavaanit

Ruotsalaiset kaivosmiehet

Omstart! Improvisoi!

Xcom: Enemy Within

Hobitin aika

Knizian hitit - osa 2: Samurai

Langenneen enkelin dramatiikka

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 2: Modernia veripalttua

Tunarimaailmanloppu on lähellä

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 1: Muinaiset verikarkelot

Knizian hitit - osa 1: Tigris & Euphrates

Terveisiä täältä etelästä!

Loogisesti ruutua ruudun perään

Megadrive-retro, osa 1