Lionheadin luonnoskirja
Kai olet jo kuullut, että Lionhead julkaisi tässä kuussa uuden pelin? Eikä se ole taas uusi Fable, vaan satuseikkailu vähän Double Finen hengessä. Ja se on ilmainen! Whoo!
Fuulaan vain, mutta en sentään kokonaan. InkQuest on kyllä Lionheadin tekemä seikkailupeli, jossa nuori tyttö etsii ulospääsyä taikakirjan sisältä. Täysiverinen julkaisu se ei kuitenkaan ole. Kyseessä on Lionheadin sisäisen ideointiosaston hylätty prototyyppi, jossa on pelattavaa noin vartiksi. Ja silti, tämä piskuinen pelidemo on omalla tavallaan yhtä huomioarvoinen tapaus kuin joku Black & White 3 (esimerkki on keksitty, fanipojat alas).
Ensinnäkin, suorituskeskeisessä maailmassa on aina välillä hyvä saada muistutus siitä, että luova työ harvoin etenee pisteestä A niin kuin Alku pisteeseen T niin kuin Tulos. Kuten Lionhead sen itse muotoilee: "Ideat joita ei kehitetä eteenpäin ovat yhtä tärkeitä kuin ne, joita kehitetään." Mitä isompi pelitalo on kyseessä, sitä mustasukkaisemmin se yleensä vartioi epäonnistumisiaan. Tai lainatakseni jälleen Lionheadin omia sanoja: "epäonnistumisia jotka eivät ole epäonnistumisia".
Se, että tämän kokoinen (ja Microsoftin omistama!) studio päästää raakileensa esille on rohkea ja kannatettava veto. Jos jostain ei ole pelialalla pulaa, niin avoimuudesta.
Toisekseen, InkQuest on varsin ihastuttava pikku teos, jonka olisi soinut saada enemmän kehitysaikaa. Satukirjaa osoita & klikkaa -seikkailuun sekoittelevassa pelissä hahmot ja esineet ovat litteitä à la Paper Mario, mutta kolmiulotteisessa ympäristössä. Ainoastaan ulkopuolelta tuleva Sophie-tyttö on muutakin kuin 2D:tä ja hänkin näyttää paperimassasta sorvatulta. Kirjan kansien väliin litistetty maailma sopii satuteemaan erinomaisesti. Tällaista grafiikkatyyliä lisää, kiitos.
Ulkokuoren ohella InkQuestissa kiehtoo sen Uusi Idea. Sophie ei keräile inventaarioonsa tavaroita, vaan sanoja. Kun kadulla seisoskeleva ukkeli kertoo olevansa huonolla tuulella, tämän huonouden voi kopata mukaansa. Jos sen yhdistää ihastuttavaksi kuvailtuun säähän, voila! Satukylässä puhkeaa myrsky. Lyhyessä prototyypissä sanakikkailu ei ehdi nousta kovin suureellisiin mittoihin, mutta sen potentiaali jää kaivertamaan mieltä. Ne mahdollisuudet...
InkQuest kutsuukin jossittelemaan tavalla, jota Lionheadin parhaillaan työstämä Fable Legends ei tee. Sitä harmillisempaakin on, että projekti on toistaiseksi kuollut ja kuopattu. Ainakin saimme pienen kurkistuksen Lionheadin työprosessiin. Toivottavasti kerta ei jää ainokaiseksi ja muut seuraavat perässä. Ideat eivät kuulu pöytälaatikkoon!
"Mitä järkeä on luoda jotain, mutta sitten antaa sen istua jossain kovalevyn kätköissä, missä sitä ei nähdä enää?" Lionhead kysyy InkQuestin esittelytekstissä. Minä vastaan: "Ei mitään."
Aleksandr Manzos