tutkain

tutkain

Tähdestä toiseen

Suomalaisten lautapelien historia on pitkä, mutta kapea: lautapelit miellettiin takavuosina puhtaasti lasten leikeiksi, mikä näkyi väistämättä yksinkertaisen Afrikan tähden hallitsemassa tarjonnassa. Puolitoista vuotta sitten julkaistussa ja kansainvälisesti arvostetussa Eclipsessä menneisyyden painolastia ei enää näe. Uskottavan scifiteeman ympärille rakennettu Eclipse on peliharrastajille suunnattu monipuolinen ja helppotajuinen avaruusstrategiapeli.

Tyylikkäästi viimeistelty ja viihdyttävä Eclipse kuuluu ehdottomasti lauta- ja strategiapelien harrastajien yleissivistykseen

Helppotajuisuus on luonnollisesti suhteellinen käsite. Eclipsen muhkeasta laatikosta leviää pöydälle kylmäävä läjä avaruusheksoja, muovisia avaruusaluksia, värikkäitä puukuutioita, tekniikkalaattoja, pelilautoja, kasa noppia, paksu ohjekirja ja vino pino erilaisia merkkejä. Onneksi Eclipse on pari valovuotta selkeämpi peli kuin miltä se ensisilmäyksellä näyttää.

Eclipsessä rakennetaan imperiumia, joka yrittää hallita koko galaksia. Tavoitteeseen päästään heksojen kuvaamaa tuntematonta avaruutta kartoittamalla, miehittämällä siirtokuntia, tutkimalla uutta teknologiaa ja tietysti sotimalla. Alussa galaksista tunnetaan vain aloitusmaailmat ja arvokas galaksin keskus, jota vartioi muinainen muukalaisalus. Aloitusmaailmat sijaitsevat yhden heksan päässä galaksin keskuksesta.

Joka vuorolla valitaan yksi toiminto kuudesta vaihtoehdosta tai passataan. Toiminnot ovat tutki avaruutta, siirrä vaikutusvaltakiekkoja, kehitä uusi teknologia, päivitä avaruusalusten tekniikkaa, rakenna aluksia ja siirrä aluksia. Kun kaikki pelaajat ovat passanneet, kierros päättyy ja koko peli päättyy yhdeksän kierroksen jälkeen.

Mainos

Miksi kukaan haluaisi passata? Toiminnoista tulee vuoro vuorolta kalliimpia ja piikki maksetaan pois kierroksen lopussa. Eclipsessä on nokkela vaikutusvaltakiekkoihin perustuva taloussysteemi, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kiekkoja käytetään toimintojen valitsemiseen ja avaruusheksojen valtaamiseen - laaja ja aktiivinen imperiumi kuluttaa reilusti enemmän käteistä kuin pieni ja passiivinen. Yli varojen eläminen ja jopa konkurssi ovat mahdollisia.

Noppasotaa

Avaruusheksojen tutkiminen on tärkeää, sillä se on helpoin tapa laajentaa materiaali- ja rahavarastoja. Heksoissa on planeettoja, jotka tuottavat rahaa, tiedettä tai materiaaleja, kun niihin siirretään väestökuutio. Rahaa kuluu toimintoihin ja alueen laajentamiseen, tiedettä teknologian kehittämiseen ja materiaaleja alusten, orbitaalien ja monoliittien hankkimiseen. Ihmisillä resurssien välinen vaihtosuhde on 2:1, muita etuja omaavilla muukalaisilla yleensä 3:1.

Pelaajilla on neljä erilaista alustyyppiä: pieni hävittäjä, risteilijä, järeä taistelualus ja liikkumaton avaruusasema. Alusten aseita, panssareita, energiakilpiä, maalitietokoneita, reaktoreita ja nopeuteen vaikuttavia moottoreita voi parantaa kehittämällä tasokkaampaa tekniikkaa. Mitä isompi alus, sitä enemmän varusteita sinne mahtuu. Pelkkä tekniikan kehittäminen ei riitä, alukset pitää myös päivittää - älä unohda riittävän tehokasta reaktoria, joka antaa virtaa uusille leluille.

Jos samassa heksassa on kierroksen päättyessä eri pelaajien aluksia tai heksaa tutkiessa paljastuneita muinaisten aluksia, siirrytään taisteluvaiheeseen. Taistelut ratkaistaan nopilla, mutta noppien määrä, ampumajärjestys, osumien aiheuttama vahinko ja osumaan vaadittu lukema riippuvat alusten teknologiasta. Jotta epätasaisetkaan kohtaamiset eivät olisi tähtiin kirjoitettuja, kutonen osuu aina ja ykkönen menee aina huti. Taistelut ovat tuuripeliä vain niille, jotka eivät varaudu niihin etukäteen.

Eclipse kuulostaa monimutkaiselta, mutta jokaisella pelaajalla on oma A4:n kokoinen pelilauta, joka helpottaa kirjanpitoa ja asioiden muistamista tuntuvasti. Laudalla ovat muun muassa väestökuutiot, vaikutusvaltakiekot, tutkitut teknologiat, alustyyppien pohjapiirustukset ja varusteet. Toimintojen vaikutukset kierroksen taloudenpitoon ovat helposti ennakoitavissa.

Suuri määrä sälää vaatii tietysti suuren pelipöydän, mikä on Eclipsen ainoa merkittävä miinus. Tilaa kaivataan sitä enemmän, mitä useampi pelaaja kamppailee galaksin hallinnasta - kuusi pelaajaa kaipaa jo kookasta pitopöytää. Jos säännöt ovat tuttuja, peli kestää noin puoli tuntia per pelaaja, joten Eclipseä ei kannata valita illan viimeiseksi peliksi tai baari-illan jatkojen huviksi.

Tyylikkäästi viimeistelty ja viihdyttävä Eclipse kuuluu ehdottomasti lauta- ja strategiapelien harrastajien yleissivistykseen. Lautapeliummikoiden ei kannata säikähtää strategiaelementtejä, sillä Eclipsen taktiset kuviot ovat selkeitä, sujuvia ja suoraviivaisia. Tie tähtiin alkaa lähimmältä pöydältä.

Petri Heikkinen



loading

Otsikot

The Lighthouse Painting

Second Quest

Off-Peak

Night Shift

Ilmainen Internet Arcade

Mass Effect: Paragon Lost

Komea Borderlands-kokoelma

Plug & Play

Vanhojen pelien surullisuus

Höme Improvisåtion

Star Wars: Dark Forces

Devs Play

Star Wars: X-Wing Miniatures Game - minialusten avaruussotaa

Moving Stories

Mega Man 1-9: Super Turbo Remix

Dobble - hoksottimien kilpajuoksu

Ultima 0: Akalabeth

Corto Maltesen ensiesiintyminen

Lionheadin luonnoskirja

Pelimusiikin aarrearkku

The Crew - erämaan kutsu

Oodi odottamiselle

Sivilisaation optimointia Nations-lautapelissä

Pelikoneiden sietämätön rumuus

Liberté, égalité, fraternité: Assassin's Creed Unity

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Älä liiku!

Borderlands: The Pre-Sequel - letkeää tiimiräiskintää

Civilization: Beyond Earth

Timantit ovat ikuisia

Love Letter - rakkauskirjeitä prinsessalle

Muumit Rivieralla

Olipa kerran elämä

Nörtin kymmenen parasta

Uusretro tulee, oletko valmis?

Angry Video Game Nerd: The Movie

KO2PC

Pelimusiikki ennen ja nyt

Rakkaudesta pelimuistoihin

Kaikki alkoi pingiksestä

MouseCraft-älypeli panee rotat ruotuun

Kiilteleviä animetissejä: Sakura Spirit

Minä, mainostaja

Kaunis luotihelvettiräiskintä: Danmaku Unlimited 2

Retrotyylillä leikittelevää 2D-räiskintää: Luftrausers

Lautapelipöydällä Camel Cup -uutuus

Trials Fusion

Grand Theft Anonymous

Sanahyökkäys

Pelimieshahmot

Soturin palkka

Caballerojen koitokset

Polte sielussain

Massayksinpelit

Suunnitelmataloutta

Pohjolan Lapsukset

Eläköön kyynärpäätaktiikka!

Lordien juonet

Autopornoa

Veritrippi

Sininen ja valkoinen pelihistoria

Kissat vastaan vampyyrit

Maailmojen sota

Hassut hurjat hirviöt

Varas tuli, varasteli

Synnin pesä

Tietäjien taistelu

Tiimipelit - osa 3: Ghost Stories

Tiimipelit - osa 2: Pandemic

Tiimipelit - osa 1: Battlestar Galactica

Muoviukot saarnaavat luovuutta taviksille

Taitovisailut

Gaunt’s Ghosts - karskeuden kuninkuusluokka

Robottirallia

Vampyyrilinnan täysremontti

Nörttihuumoria elämässä eksyneille

Robottilogiikkaa

Bittiavaruuden sankarit

Insinöörin Odysseia kohti onnea

Lautapelilahjat - osa 3

Lentävä tappajahai

Linkki nuoruuteen

Lautapelilahjat - osa 2

Nainen joka ei koskaan kasvanut aikuiseksi

Lautapelilahjat - osa 1

Megadrive-retro, osa 2

Knizian hitit - osa 3: Aavikon karavaanit

Ruotsalaiset kaivosmiehet

Omstart! Improvisoi!

Xcom: Enemy Within

Hobitin aika

Knizian hitit - osa 2: Samurai

Langenneen enkelin dramatiikka

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 2: Modernia veripalttua

Tunarimaailmanloppu on lähellä

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 1: Muinaiset verikarkelot

Knizian hitit - osa 1: Tigris & Euphrates

Terveisiä täältä etelästä!

Loogisesti ruutua ruudun perään

Megadrive-retro, osa 1