tutkain

tutkain

Valtaistuinlautapeli

Vielä pari vuotta sitten vain fantasiakirjallisuuden ystävien tuntema George R.R. Martinin Tulen ja jään laulu nousi HBO:n erinomaisen TV-sarjan myötä viihteen valtavirtaan. Toistaiseksi ainoa kunnon pelitulkinta kuumasta aiheesta on reilusti ennen telkkarisarjaa vuonna 2003 ilmestynyt strategiapeli A Game of Thrones - The Board Game, jossa Starkit, Lannisterit ja muut Westerosin vaikutusvaltaisimmat aatelissuvut vääntävät Seitsemän kuningaskunnan hallinnasta.

Jos kertaalleen vetäytyneiden joukkojen kimppuun käydään samalla vuorolla uudestaan, taistelumoraali pettää ja armeija haihtuu maaseudulle

Kookas pelilauta kuvaa hallintoalueisiin jaettua Westerosia Muurilta Dorneen - Kapeameren toiselle puolelle tai Muurin taakse ei ole asiaa. Alueilla on vaihteleva määrä kolmea erilaista resurssia: linnoja tai kaupunkeja, tynnyreitä ja kruunuja. Asutuskeskuksista kerätään lisää sotajoukkoja, tynnyrit tehostavat huoltolinjaa ja kruunujen voimamerkit tuovat vaikutusvaltaa kuninkaan hoviin. Alueet pidetään kurissa ja järjestyksessä armeijoilla, jotka koostuvat yhdestä tai useammasta jalkaväen, ratsuväen ja laivaston yksiköstä.

Joukkojen komentomerkit levitetään kartalle ylösalaisin, joten vastustajien aikeet pitää ennakoida. Pyöreän lätkän kääntöpuolella on yksi viidestä komennosta: marssi, puolusta, ryöstöretki (raid), tue joukkoja ja kerää voimamerkkejä. Ryöstely tai raidaus on tärkein taktinen väline, sillä se poistaa vastustajan komentomerkin. Systeemi kuvastaa hienosti keskiaikaisten komentolinjojen epäluotettavuutta. Raidit selvitetään ensin, seuraavaksi marssit ja viimeiseksi vaikutusvallan kerääminen.

Yksiköitä liikuttavat marssit päättyvät taisteluun, jos alueella on jo toisen suvun joukkoja. Kahakan lopputulos selviää yksinkertaisella laskutoimituksella: jalkaväki on yhden pisteen väärti, ratsuväki eli ritarit kahden. Vaihtelevan tehoiset marssi- ja puolustuskomennot tuovat plussaa tai miinusta. Isomman summan keräävä osapuoli voittaa ja häviäjä vetäytyy sinne mistä tulikin. Mutkia matkaan tuodaan tukikomennoilla ja sukujen sankareilla. Jos viereisellä alueella on ryöstelystä selvinnyt tukikomento, naapurin joukot lisätään laskutoimitukseen.

Mainos

Sankarit ovat taistelun ainoa elementti, josta ei voi olla etukäteen varma. Samaan aikaan pöydätyt sukujen nimimies ja -naiskortit tuovat joukoille 0-3 pistettä tai jonkun kikka kakkosen, kuten jalkaväen tehon tuplauksen. Yksiköitä menetetään vain silloin, jos voittajan kortissa on enemmän miekkoja kuin häviäjän kortissa on torneja. Jos kertaalleen vetäytyneiden joukkojen kimppuun käydään samalla vuorolla uudestaan, taistelumoraali pettää ja armeija haihtuu maaseudulle.

Kuninkaiden koitos

Jokaisen vuoron komentovaihetta edeltävät kolmen Westeros-kortin tapahtumat. Korttien tärkeimmät pippalot ovat huoltoketjun tarkistus, joukkojen kerääminen, villien hyökkäys ja sokkohuutokauppa vaikutusvallasta. Tynnyrikuvioista tarkistettava huoltoketjun taso määrää, kuinka monta kahden tai useamman yksikön armeijaa suku voi ylläpitää. Joukkoja haalitaan linnoista yhden pisteen ja kaupungeista kahden pisteen edestä. Mikä tahansa kortti saattaa lisätä villien määrää, joka purkautuu hyökkäyskortilla Muurin takaa Westerosiin. Villejä vastaan kamppaillaan yhdessä panostamalla sokkona voimamerkkejä. Jos villit voittavat, kaikki menettävät joukkoja ja vähiten panostanut menettää tuplasti.

Merkittävin Westeros-kortti on Clash of Kings: voimamerkkejä nielevä sokkohuutokauppa sijoituksista kolmella vaikutusvaltalinjalla. Merkittävin linja on Rautavaltaistuin, joka määrää taisteluissa tärkeän vuorojärjestyksen ja linjan ykkönen päättää kaikkien linjojen tasapelien tulokset. Aluelinjan sijoitukset ratkaisevat taisteluiden tasapelit ja voittaja saa yhden taistelupisteen arvoisen Valyrian teräs -miekan. Sijoitus kuninkaan hovissa määrää komentolaattojen määrän ja voittajan korppi voi muuttaa yhden komennon sen jälkeen, kun kaikki on jo paljastettu - toiminto, joka on isosta pahvikorpista huolimatta vaikea muistaa.

Tulen ja jään laulu -sarjalle ominainen juonittelu ilmenee liittoutumissa, joita saa tehdä vapaasti milloin tahansa. Diilit konkretisoituvat tukikomennoilla, joilla boostataan myös toisen suvun joukkojen tekemiä hyökkäyksiä kolmannen osapuolen kimppuun. Sopimusten rikkomisesta ei tietenkään rangaista säännöissä, sillä vain yksi voi voittaa.

A Game of Thronesin sota seisoo helposti, mikä on tyypillistä suurin piirtein keskiajan tason joukoille. Osapuolet yrittävät kasata riittävää ylivoimaa ja hyvin sijoitetut raidikomennot tekevät usein hyökkäysaikeet tyhjiksi. Pattitilanteet ärsyttävät suoran toiminnan ystäviä, kun hyökkäys kerta toisensa jälkeen kuivuu kokoon. Seisovat linjat murretaan liittoutumalla ja jotain vähemmän ilmeistä kohdetta tavoittelemalla - taktiikkaa, Ser Clegane, taktiikkaa.

Peliä selkeästi parantava A Clash of Kings -lisäosa auttaa murtamaan rintamalinjoja: piiritystorni on kaupunkialueille hyökätessä peräti neljän pisteen arvoinen. Puolustusta terästään ritareita heikentävillä linnoituksilla, jotka rakennetaan voimamerkkien keräys -komennolla. Lisäri tuo myös kuudennen suvun (Martell), lisää alueita Dorneen, uusia sankarikortteja, sukujen kertakäyttöisiä erikoiskomentoja ja laivojen painoarvoa nostavia satamia. Hiljattain ilmestynyt lautapelin kakkosversio päivittää grafiikkaa ja terästää peruspeliä vanhan version tärkeimmillä lisärijipoilla, kuten kuudennella pelaajalla, piiritystorneilla ja satamilla.

A Game of Thrones on selkeästi parhaimmillaan silloin, kun kaikkia sukuja pelaa joku - alueista väännetään alusta lähtien tosissaan, kun tilaa on vähän ja viholliset kolkuttelevat heti rajoja. Kolmella tai neljällä pelaajalla jonkun alueet laajenevat yleensä turhan helposti, mutta muiden pitäisi silloin tietysti älytä tehdä tiimityötä. Pärjääminen ei vaadi aihepiirin tuntemusta, mutta tunnelmaa fanitus luonnollisesti kohottaa ja kuka nyt ei Game of Thronesia fanita?

Ser Petri "Iron Fist" Heikkinen


A Game of Thrones: The Board Game

Suunnittelija: Christian T. Petersen.

Julkaisija: Fantasy Flight Games.

Pelaajat: 3-5. A Clash of Kings -lisäosalla 6.

Peliaika: noin 3-4 tuntia.

Ikäsuositus: 12



loading

Otsikot

The Lighthouse Painting

Second Quest

Off-Peak

Night Shift

Ilmainen Internet Arcade

Mass Effect: Paragon Lost

Komea Borderlands-kokoelma

Plug & Play

Vanhojen pelien surullisuus

Höme Improvisåtion

Star Wars: Dark Forces

Devs Play

Star Wars: X-Wing Miniatures Game - minialusten avaruussotaa

Moving Stories

Mega Man 1-9: Super Turbo Remix

Dobble - hoksottimien kilpajuoksu

Ultima 0: Akalabeth

Corto Maltesen ensiesiintyminen

Lionheadin luonnoskirja

Pelimusiikin aarrearkku

The Crew - erämaan kutsu

Oodi odottamiselle

Sivilisaation optimointia Nations-lautapelissä

Pelikoneiden sietämätön rumuus

Liberté, égalité, fraternité: Assassin's Creed Unity

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Älä liiku!

Borderlands: The Pre-Sequel - letkeää tiimiräiskintää

Civilization: Beyond Earth

Timantit ovat ikuisia

Love Letter - rakkauskirjeitä prinsessalle

Muumit Rivieralla

Olipa kerran elämä

Nörtin kymmenen parasta

Uusretro tulee, oletko valmis?

Angry Video Game Nerd: The Movie

KO2PC

Pelimusiikki ennen ja nyt

Rakkaudesta pelimuistoihin

Kaikki alkoi pingiksestä

MouseCraft-älypeli panee rotat ruotuun

Kiilteleviä animetissejä: Sakura Spirit

Minä, mainostaja

Kaunis luotihelvettiräiskintä: Danmaku Unlimited 2

Retrotyylillä leikittelevää 2D-räiskintää: Luftrausers

Lautapelipöydällä Camel Cup -uutuus

Trials Fusion

Grand Theft Anonymous

Sanahyökkäys

Pelimieshahmot

Soturin palkka

Caballerojen koitokset

Polte sielussain

Massayksinpelit

Suunnitelmataloutta

Pohjolan Lapsukset

Eläköön kyynärpäätaktiikka!

Lordien juonet

Autopornoa

Veritrippi

Sininen ja valkoinen pelihistoria

Kissat vastaan vampyyrit

Maailmojen sota

Hassut hurjat hirviöt

Varas tuli, varasteli

Synnin pesä

Tietäjien taistelu

Tiimipelit - osa 3: Ghost Stories

Tiimipelit - osa 2: Pandemic

Tiimipelit - osa 1: Battlestar Galactica

Muoviukot saarnaavat luovuutta taviksille

Taitovisailut

Gaunt’s Ghosts - karskeuden kuninkuusluokka

Robottirallia

Vampyyrilinnan täysremontti

Nörttihuumoria elämässä eksyneille

Robottilogiikkaa

Bittiavaruuden sankarit

Insinöörin Odysseia kohti onnea

Lautapelilahjat - osa 3

Lentävä tappajahai

Linkki nuoruuteen

Lautapelilahjat - osa 2

Nainen joka ei koskaan kasvanut aikuiseksi

Lautapelilahjat - osa 1

Megadrive-retro, osa 2

Knizian hitit - osa 3: Aavikon karavaanit

Ruotsalaiset kaivosmiehet

Omstart! Improvisoi!

Xcom: Enemy Within

Hobitin aika

Knizian hitit - osa 2: Samurai

Langenneen enkelin dramatiikka

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 2: Modernia veripalttua

Tunarimaailmanloppu on lähellä

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 1: Muinaiset verikarkelot

Knizian hitit - osa 1: Tigris & Euphrates

Terveisiä täältä etelästä!

Loogisesti ruutua ruudun perään

Megadrive-retro, osa 1