tutkain

tutkain

Voimaa verkkoon

Useimpien modernien lautapelien vahva teema ja komea grafiikka yksinkertaisesti imaisee ihmiset mukaansa - Friedemann Friesen 2004 suunnittelema lautisklassikko Power Grid ei ole yksi niistä. Siis niinQ oikeesti, Saksan sähköverkko ja voimalaitoksia? Tässähän suorastaan, tota, krooh pyyh... Luontaisesti korkeintaan insinörttejä sähköistävästä ideasta ja harmahtavan suttuisesta piirrosjäljestä huolimatta Power Gridille kannattaa antaa mahdollisuus, sillä sen pelimekaniikat ovat mielenkiintoisia, reiluja ja erinomaisesti tasapainotettuja.

2-6 pelaajan Power Gridin tavoite on rakentaa laajin sähköverkko Saksaan tai laudan kääntöpuolen Yhdysvaltoihin. Voittajaksi noustaan päsmäröimällä voimalahuutokaupoissa, polttoainemarkkinoilla ja alueenhallintaa sivuavassa sähköverkkobisneksessä. Yksi kierros rullaa selkeää rataa: ostetaan voimala, ostetaan polttoainetta, rakennetaan sähköverkkoa ja kierroksen päätteeksi tienataan sähköistettyjen kaupunkien määrän mukaan lisää rahaa.

Pienimmän sähköverkon omistaja toimii viimeisenä huutokaupassa ja ensimmäisenä kierroksen muissa vaiheissa, mikä on merkittävä etu. Huutokaupan tarjonta paranee joka diilin jälkeen ja muut hankinnat ovat ensimmäiselle toimijalle selvästi halvempia kuin viimeiselle. Avoimesta huutokaupasta ostetaan korkeintaan yksi hiili-, öljy-, jäte- tai ydinvoimala per vuoro. Pohjahinta on voimalan yksilöllinen numero, joka vaihtelee välillä 3-50 - alussa saa 50 elektroa rahaa. Tässä vaiheessa ei kannata mennä all in, koska polttoaineet ja sähköverkon laajennukset eivät ole ilmaisia. Osa myöhemmin paljastuvista laitoksista, kuten tuulivoimalat, eivät kuluta lainkaan polttoainetta, mutta niistä joutuu myös maksamaan rumasti, jos kilpailijat ovat hereillä.

Rajallisen polttoainevarannon hinnat ovat sitä korkeampia, mitä enemmän jotain tuotetta on ostettu. Voimaloiden hyötysuhde vaihtelee, joten tyyristä löpöä voi joutua ostamaan paljon. Jos rahasta ei ole pulaa tai hinnat ovat alhaalla, voimalaan kannattaa varastoida vielä seuraavan kierroksen mömmöt. Polttoainekaupan jälkeen laajennetaan sähköverkkoa, joka maksaa 10-20 elektroa plus kaupunkien välinen rajusti vaihteleva reittihinta - jos lähikylät ovat jo täynnä sähkölaitoksia, pitkään laajennusreittiin palaa helposti kasapäin käteistä.

Mainos

Vaikka voimalahuutokauppa on kierroksen tärkein vaihe, maltti on valttia. Parhailla voimaloilla ei tee mitään, jos ei ole varaa polttoaineeseen ja verkon laajentamiseen. Power Gridin vetovoima kumpuaa tulojen ja menojen veitsenterällä tasapainoilusta - säästäminen ei ole voimalaitosruletissa avain onneen. Hupaisasti melkein joka vuoro tuntee tehneensä jonkun mokan, mikä ei välttämättä sovi jokaisen pirtaan. Onneksi vuorojärjestyksen tiukka tasapainotuskuminauha pehmentää kuviteltujen ja todellisten kämmien vaikutuksia: vääntö ratkeaa usein vasta viimeisen kierroksen viimeisessä vaiheessa.

Lautapelit.fi:n Suomessa julkaisema Power Grid toimii hyvin erilaisilla pelaajamäärillä, sillä karttaa rajoitetaan tarpeen mukaan. Isolla porukalla runsaat kolme tuntia kestävä Power Grid on jo selkeästi harrastajasektorin lautapeli: joka siirrolla on vuorojärjestyksen tasoittavasta vaikutuksesta huolimatta kauaskantoisia vaikutuksia. Pähkäilyä pelkäämättömille pelimiehille Power Grid on lautapelaamisen parasta A-luokkaa.

Petri Heikkinen



loading

Otsikot

The Lighthouse Painting

Second Quest

Off-Peak

Night Shift

Ilmainen Internet Arcade

Mass Effect: Paragon Lost

Komea Borderlands-kokoelma

Plug & Play

Vanhojen pelien surullisuus

Höme Improvisåtion

Star Wars: Dark Forces

Devs Play

Star Wars: X-Wing Miniatures Game - minialusten avaruussotaa

Moving Stories

Mega Man 1-9: Super Turbo Remix

Dobble - hoksottimien kilpajuoksu

Ultima 0: Akalabeth

Corto Maltesen ensiesiintyminen

Lionheadin luonnoskirja

Pelimusiikin aarrearkku

The Crew - erämaan kutsu

Oodi odottamiselle

Sivilisaation optimointia Nations-lautapelissä

Pelikoneiden sietämätön rumuus

Liberté, égalité, fraternité: Assassin's Creed Unity

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Älä liiku!

Borderlands: The Pre-Sequel - letkeää tiimiräiskintää

Civilization: Beyond Earth

Timantit ovat ikuisia

Love Letter - rakkauskirjeitä prinsessalle

Muumit Rivieralla

Olipa kerran elämä

Nörtin kymmenen parasta

Uusretro tulee, oletko valmis?

Angry Video Game Nerd: The Movie

KO2PC

Pelimusiikki ennen ja nyt

Rakkaudesta pelimuistoihin

Kaikki alkoi pingiksestä

MouseCraft-älypeli panee rotat ruotuun

Kiilteleviä animetissejä: Sakura Spirit

Minä, mainostaja

Kaunis luotihelvettiräiskintä: Danmaku Unlimited 2

Retrotyylillä leikittelevää 2D-räiskintää: Luftrausers

Lautapelipöydällä Camel Cup -uutuus

Trials Fusion

Grand Theft Anonymous

Sanahyökkäys

Pelimieshahmot

Soturin palkka

Caballerojen koitokset

Polte sielussain

Massayksinpelit

Suunnitelmataloutta

Pohjolan Lapsukset

Eläköön kyynärpäätaktiikka!

Lordien juonet

Autopornoa

Veritrippi

Sininen ja valkoinen pelihistoria

Kissat vastaan vampyyrit

Maailmojen sota

Hassut hurjat hirviöt

Varas tuli, varasteli

Synnin pesä

Tietäjien taistelu

Tiimipelit - osa 3: Ghost Stories

Tiimipelit - osa 2: Pandemic

Tiimipelit - osa 1: Battlestar Galactica

Muoviukot saarnaavat luovuutta taviksille

Taitovisailut

Gaunt’s Ghosts - karskeuden kuninkuusluokka

Robottirallia

Vampyyrilinnan täysremontti

Nörttihuumoria elämässä eksyneille

Robottilogiikkaa

Bittiavaruuden sankarit

Insinöörin Odysseia kohti onnea

Lautapelilahjat - osa 3

Lentävä tappajahai

Linkki nuoruuteen

Lautapelilahjat - osa 2

Nainen joka ei koskaan kasvanut aikuiseksi

Lautapelilahjat - osa 1

Megadrive-retro, osa 2

Knizian hitit - osa 3: Aavikon karavaanit

Ruotsalaiset kaivosmiehet

Omstart! Improvisoi!

Xcom: Enemy Within

Hobitin aika

Knizian hitit - osa 2: Samurai

Langenneen enkelin dramatiikka

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 2: Modernia veripalttua

Tunarimaailmanloppu on lähellä

Verta, suolenpätkiä ja videopelejä – osa 1: Muinaiset verikarkelot

Knizian hitit - osa 1: Tigris & Euphrates

Terveisiä täältä etelästä!

Loogisesti ruutua ruudun perään

Megadrive-retro, osa 1